“Nelson Mandela”-broen forbinder den vestlige del af Lelystad med den østlige del
Bosch Beton leverede LRH-støttemure til Oosterhof Holman til den nye cyklist- og fodgængerbro “Nelson Mandela”. Broen skal fremover sikre en hurtig forbindelse mellem kvarteret “Landstrekenwijk” og campusområdet med skolen for 12-18-årige Porteum i Lelystad, Holland. Arkitektfirmaet FARSK designede den ny forbindelsesbro.
Tunge støttemure
Til anlæggelsen af broen leverede Bosch Beton ca. 220 meter LR-støttemure med hæl til Oosterhof Holman. LR-støttemuren er udviklet med særligt henblik på anvendelser med den største (heavy) belastning i bygge- og anlægssektoren. Disse støttemuren har vi også anvendt ved anlæggelsen af den nye hurtigcykelrute fra Nijmegen til Cuik via Malden og Mook.
“Nelson Mandela”-broen
Lelystad kommune stillede en række krav, som den nye cyklist- og fodgængerbro skulle opfylde. Bl.a. var det vigtigt for designet, at broen skulle være yndefuld, transparent samt være en del af landskabet. Arkitektfirmaet FARSK designede en bro, som man kan kigge igennem. Arkitekterne tog også hensyn til Flevopolderens historie. Indtil omkring halvdelen af sidste århundrede var Flevopolderen, det inddæmmede område som udgør provinsen Flevoland, stadig Zuiderzee, en stor indsø i Nederlandene. Derfor ligner broen et skib og broens sider minder om en skibskonstruktion fra det 17. århundrede.
Broen på i alt 240 m længde forbinder kvarteret “Landstrekenwijk” og campusområdet med skolen for 12-18-årige Porteum. Broen går over “Middendreef” og skaber en hurtig forbindelse mellem den vestlige og østlige del af Lelystad. Selvom broen i første instans fik navnet “Campusbrug” (campusbro), besluttede Lelystad Kommune at kalde den nye bro efter Nelson Mandela, så broen hedder nu “Nelson Mandela-bro”.
Følgende parter var involveret i opførelsen af broen: Lelystad Kommune, Koninklijke Oosterhof Holman, Ohpen Ingenieurs & Innovators, arkitektfirmaet FARSK og WSP.
Mere information
Vil du vide mere om dette projekt eller om, hvilke skræddersyede løsninger vi kan tilbyde med vores betonelementer til Vej og trafik? Så kontakt vores rådgivere helt uforpligtende.
PROJEKTER PÅ BILLEDET
LIGNENDE PROJEKTER
Cykelrute gennem forskellige landskabstyper
Bosch Beton anvendte støttemure til at absorbere højden af den stejle skråning langs cykel- og fodgængerbroen over floden Maas, en ny hurtig cykelrute nær Cuijk
Højdeforskel ved økodukt Clemens Cornielje
I forbindelse med opførelsen af naturbroen Clemens Cornielje over N302 er højdeforskelle blevet kompenseret med vores støttemure. Dette er en holdbar konstruktion til at absorbere niveauforskelle
Cykl sikrere og hurtigere gennem underføringen under jernbaneoverskæringen i Den Dolder
Jernbaneoverskæringen ved Den Dolder var tidligere en af de farligste i Nederlandene. Nu kan cyklister og fodgængere passere sikkert og hurtigt under skinnerne. Bosch Beton har fremstillet særlige støttemure til dette formål