Standardiseret perron til stationen i Hollandsche Rading (NL)
Til det hollandske baneselskab ProRails projekt “Perrons op Norm” (standardiserede perroner) samarbejder Bosch Beton med virksomheden Dura Vermeer Infra Regionale Projecten om levering af støttemure. Startskuddet til dette omfattende projekt lød i byen Hollandsche Rading.
Standardiserede perroner
Formålet med denne stationskontrakt, som er den mest omfattende fra ProRail nogensinde, er bl.a. at standardisere samtlige perroner i Holland til samme perronhøjde, så passagerer med handicap kan rejse selvstændigt med toget.
Startskud i Hollandsche Rading
I alt skal ProRail forny omtrent 70 stationer, heraf 17 stationer i 2021. I februar 2021 lød startskuddet til projektet på stationen i Hollandsche Rading. Stationen fra 1885 ligger på en jernbanestrækning med de “monumentale” køreledningsportaler, som siden 2001 har stået på den hollandske liste over nationale monumenter. Det hat givet stationen tilnavnet “de gotiske buer”. Som den første perron i projektet er perron 1 blevet udstyret med de nye bæredygtige støttemure. Dette kombineret med brugen af genanvendte perronfliser gør den nye perron cirkulær. Til opgangen til perron 2 er der også anvendt Bosch Beton-støttemure.
Siden er stationerne i byerne Soest, Soestdijk, Heeze og Baflo også blevet fornyet (til og med uge 28). Da stationen i Soestdijk har en let krumning, har Aannemersbedrijf Wallaard her anvendt forskellige længdemål. Og i Baflo har Van Ooijen Gouda bygget en rampe ved hjælp af perronelementerne. Derudover er der planlagt byggeprojekter i Lunteren og Lage Zwaluwe.
Bæredygtigt samarbejde
Vi har tidligere arbejdet sammen med Dura Vermeer om et projekt på Chèvremont station i Kerkrade. Til projektet “Perrons op Norm” bad Dura Vermeer os om at stå for levering af støttemurene. Vi fungerede som sparringspartner og foretog beregningerne. Det specielle perronelement er optimeret og fremstilles af en ny, bæredygtig betonblanding. Vi producerer elementerne på vores egen topmoderne fabrik i Barneveld. Elementerne er Kiwa-certificeret i henhold til de nyeste produktspecifikationer fra ProRail. Elementernes form er blevet optimeret og opfylder den påkrævede MKI-værdi. Normalt har perronelementerne en standardlængde på 1 meter. Vi producerer elementerne med en længde på 2 meter, hvilket giver en mere effektiv udnyttelse af materialerne og sparer transport.
I “Perrons op norm”-projektet samarbejder vi bl.a. med partnere som Wallaard Noordeloos og Van Ooijen Gouda.
Hos Bosch Beton står bæredygtighed og innovation højt på dagsordenen, og vi arbejder på at gøre vores produktion af støttemure 100 % cirkulær i fremtiden.
Yderligere oplysninger
Vil du vide mere om dette projekt eller andre jernbaneprojekter? Så kontakt en af vores rådgivere inden for byggeri & anlæg.
Nedenfor ses en række jernbanerelaterede projekter, vi tidligere har udført.
PROJEKTER PÅ BILLEDET
LIGNENDE PROJEKTER
Cykl sikrere og hurtigere gennem underføringen under jernbaneoverskæringen i Den Dolder
Jernbaneoverskæringen ved Den Dolder var tidligere en af de farligste i Nederlandene. Nu kan cyklister og fodgængere passere sikkert og hurtigt under skinnerne. Bosch Beton har fremstillet særlige støttemure til dette formål
Stationen Bussum Zuid gjort lettere tilgængelig for rejsende
Efter en forvandling er Bussum Sydstation blevet mere tilgængelig for handicappede passagerer. Bosch Beton har leveret støttemure her som jordstøttemure i op til 5 meters højde
Stationen Chèvremont i byen Kerkrade gøres lettere tilgængelig
Der er blevet opført særlige strukturelle mure for at kompensere for højdeforskelle på Chèvremont-stationen i Kerkrade. Strukturen på mure blev udformet på grundlag af banegårdens layout