Støttemure som fundering til trafikstøjdæmpende skærme langs vejen N206
Kunderne henvender sig i stadig stigende grad til Bosch Beton for at få leveret støttemure til trafikstøjdæmpende skærme langs motorveje. Det var også tilfældet ved realiseringen af Rijnlandroute (Rinlandruten) nær Katwijk. Til dette projekt leverede Bosch Beton efter anmodning fra Holland Scherm BV 280 m præfabrikerede støttemure som fundering til nye trafikstøjdæmpende skærme langs Tjalmaweg nær byen Valkenburg.
Bedre trafikafvikling
RijnlandRoute (Rinlandruten) er det største infrastrukturprojekt i provinsen Zuid-Holland. Mellem Katwijk, via motorvejen A44, og motorvejen A4 nær Leiden, er der på de seneste år anlagt en ny vejforbindelse. Dette store infrastrukturprojekt har til formål at forbedre trafikafviklingen og sikre bedre levedygtighed, tilgængelighed og økonomisk udvikling i Holland Rijnland-regionen. Ruten omfatter tre projektdele, hvoraf N206 Tjalmaweg-projektet, er endel.
RijnlandRoute (Rinlandruten) er kendt for at være det mest avancerede vejbyggeri i Holland, bl.a. fordi vejbanerne på N206 er anlagt forsænket. Boskalis Nederland blev valgt som entreprenør til at udføre arbejdet ved Tjalmaweg. På vegne af og i samarbejde med Boskalis var Holland Scherm BV ansvarlig for anlæggelsen af de trafikstøjdæmpende skærme. Til dette valgte de at bruge støttemure fra Bosch Beton som fundering til skærmene. Støttemurene og skærmene blev derefter forsynet med bæredygtige trælameller, som der i fremtiden vil vokse klatreplanter op ad.
Skræddersyet arbejde og effektivitet
Til dette projekt er der anvendt LR-støttemure med hæl. Denne type LR-støttemur er udviklet specielt til anvendelser med den sværeste belastning i bygge- og anlægssektoren og fås i flere forskellige længder. Nogle af de støttemure, der er leveret til RijnlandRoute (Rinlandruten), blev tilpasset til projektets specifikke behov for således at kunne garantere en stærk fundering. Der er fremstillet flere støttemure, hvor der er indbygget ekstra armering, og der er lavet gering og udsparinger.
Opstillingen af støttemurene var opdelt i to faser, hvor der i alt er leveret 140 støttemure. Normalt bruges der en fundering med pæle til anlæggelse af trafikstøjdæmpende skærme. På denne fundering hældes der derefter beton, hvorpå der placeres søjler. I dette projekt er pælefunderingen i beton dog erstattet med præfabrikerede støttemure med en højde på 3,5 m. På denne måde fik funderingen også en jordbærende funktion, så der kunne kompenseres for højdeforskellen på bagsiden af konstruktionen. Derudover betød de præfabrikerede støttemure, at opstillingen af støttemurene kunne ske mange gange hurtigere og mere effektivt, og i sidste ende tog det 4 dage at lægge funderingen til de trafikstøjdæmpende skærme.
Yderligere oplysninger
Vil du vide mere om dette projekt eller om, hvilke skræddersyede løsninger vi kan tilbyde med vores støttemure til vejanlæg & trafik? Så kontakt vores rådgivere helt uforpligtende.
PROJEKTER PÅ BILLEDET
LIGNENDE PROJEKTER
Bæredygtige støjskærme langs motorvej A16 en landevej N3
På vegne af Dordrecht Kommune og under tilsyn af Ingenieurs Bureau Drechtsteden realiserede Heijmans Infra BV bæredygtige støjskærme langs A16 og N3…
“Nelson Mandela”-broen forbinder den vestlige del af Lelystad med den østlige del
Nelson Mandela-broen er en hurtig forbindelse mellem kvarteret Landstreken og campusområdet i Lelystad.
Antracitgrå betonelementer langs med A1
Bosch Beton placerede antracitvægge langs A1-motorvejen nær Bathmen. Til dette projekt blev vores støttemure fremstillet med en modificeret betonblanding i overensstemmelse med referenceprøven